Witaj! Dziś poznasz coś czego ja nauczyłem się sam - obserwując. Gdy włączysz relacje z koncertów - gdzie wielcy gitarzyści grają i śpiewają na żywo - zwrócisz uwagę, że bardzo rzadko chwytają oni akordy barowe tak jak nauczyłem Cię w poprzedniej lekcji.
John Mayer "Gravity":
https://www.youtube.com/watch?v=fb-jRtKOQLs
John Frusciante "Under The Bridge":
https://www.youtube.com/watch?v=dq9FAjFCZ5s
Powyżej przykłady koncertów takich gitarzystów.
Nie znaczy, że nie używają oni wcale akordów barowych - wręcz przeciwnie. Ja sam nauczyłem się tego obserwując wiele koncertów live. Tobie szczerze polecam obserwację gitarzystów, szczerze polecam próbować, robić swoje pierwsze covery ze słuchu. To bardzo, bardzo ważne, jeśli chcesz się rozwijać. Eric Clapton w którymś z wywiadów mówił, że ucząc się grać - próbował naśladować grę innych gitarzystów ze słuchu. Tak uczyli się najwięksi. To nic, że na początku Twoje covery nie będą brzmieć do końca zgodnie z oryginałem, może nawet gdzieś wkradnie się mały fałsz, którego nie będziesz mógł się pozbyć. To nic! Nieważne! Gwarantuje Ci, że im więcej będziesz próbował coś zagrać ze słuchu będzie to coraz lepsze
i dokładniejsze. Będziesz się uczył i szedł drogą, którą podążali znamienici :).
i dokładniejsze. Będziesz się uczył i szedł drogą, którą podążali znamienici :).
#Akordy barowe - inaczej
Akordy barowe łapane w ten "wyjątkowy" sposób, który zaprezentuję Ci będą budowane jedynie na strunie E. O to przykład akordu F(F dur):
E|-----1--------------------------------
H|-----1--------------------------------
G|-----2--------------------------------
D|-----3--------------------------------
A|-----3--------------------------------
E|-----1--------------------------------
Oczywiście na tabulaturze F będzie wyglądał tak samo jak przy zwykłym sposobie łapania, sztuczka tkwi w tym którymi palcami złapać co. A więc to co będzie wydawać się nie typowe to złapanie struny E (basowej) na progu pierwszym - kciukiem. Kciuk wystając troszkę z za gryfu musi docisnąć strunę E na progu pierwszym. Reszta dość standardowo - strunę A na progu 3 dociskasz palcem serdecznym, strunę D na progu 3 - małym palcem, strunę G na progu 2 środkowym palcem. Został Ci jeden wolny palec - wskazujący, który naciska strunę H oraz E na progu 1. Uwaga mały palec jest ustawiony
w krótką poprzeczkę która dociska struny D, G, H, E(wiolinowe, cienkie). To nic, że nie ma to wpływu na struny D oraz G, bo są one przyciskane na wyższych progach przez inne palce. Poniżej zdjęcie:
w krótką poprzeczkę która dociska struny D, G, H, E(wiolinowe, cienkie). To nic, że nie ma to wpływu na struny D oraz G, bo są one przyciskane na wyższych progach przez inne palce. Poniżej zdjęcie:
To ważne aby mały palec trzymał struny D, G, H i E gdyż jeśli się tego nauczysz poznasz potężną technikę gry.
Dlaczego?
Teraz gdy ustawisz palce tak jak na zdjęciu:
Teraz gdy ustawisz palce tak jak na zdjęciu:
Czyli kciuk lub palec serdeczny TŁUMIĄ strunę A. Palec serdeczny dociska jednocześnie strunę D na progu 3, palec środkowy strunę G na progu 2 oraz palec wskazujący tak jak poprzednio - dociska struny D, G, H i E. Jak zauważyłeś mały palec jest wolny. To oznacza, że podczas gdy Ty grasz akord złapany w ten sposób mały palec może dodatkowo dociskać strunę E (wiolinowe) lub H lub G na progu 3. To daje nowe niezwykłe brzmienie tych akordów. Możesz również zagrać pojedynczo od góry do dołu wszystkie struny tego akordu i przy graniu G, H i E zrobić hammer on'y lub pull off'y - to także daje niezły efekt. Często spotykane jest to w piosenkach Hendrixa, Johna Mayera i wielu innych.
Aby z F zrobić f - wystarczy oderwać tylko środkowy palec z progu 2 struny G.
Jest jeszcze inny trudniejszy sposób trzymania F, który różni się od powyższego małym szczegółem - otóż palec serdeczny przyciska strunę A oraz D na progu 3 naraz. To jest dość trudne do wykonania i w miarę możliwe tam gdzie gryf jest cienki i struny nie są zbyt oddalone od siebie. Oczywiście prezentuję to tylko jako ciekawostkę i jeśli nie opanowałeś perfekcyjnie tego o czym pisałem wcześniej to nie próbuj tego sposobu. Poniżej zdjęcie:
Oczywiście nie polecam Ci się uczyć tego "nowego" sposobu chwytania akordów jeśli nie masz przynajmniej bardzo dobrze opanowanego podstawowego chwytania akordów gitarowych.
Bardzo dobrym i kształcącym ćwiczeniem jest ćwiczenie zaprezentowane na kanale Justin Sandecore:
"Hendrix Style Rhythm Guitar #1of2":
http://www.youtube.com/watch?v=17RQ2mr4770&feature=BFa&list=PL45AC4B679B3E9ABB
"Hendrix Style Rhythm Guitar #2of2":
http://www.youtube.com/watch?v=bXlcijzigmI&feature=BFa&list=PL45AC4B679B3E9ABB
W szczególności na drugim filmiku jest pokazane dobrze to o czym Ci dziś pisałem. Polecam Ci obejrzeć obydwa filmiki i nauczyć się tego co jest tam zaprezentowane. Gwarantuje Ci, że jeśli się tego nauczysz Twoje umiejętności sporo wzrosną gdyż ćwiczenie jest niełatwe.
#Podsumowanie
Jeśli już umiesz złapać akord barowy w sposób podstawowy - naucz się tego sposobu, rozwinie i ulepszy on Twoją grę. Jest to dość trudne, ale nauczenie się tego opłaci się. Ćwiczenia o których pisałem są idealne do poćwiczenia akordów barowych i przy okazji świetnie brzmią :).
W następnej lekcji opowiem Ci o pentatonice - co da Ci możliwość improwizowania solówek! Znając pentatonikę - bez przygotowania będziesz mógł grać, improwizować solówki do podkładu i będzie to zawsze brzmieć ładnie i zawsze będzie do podkładu pasować :).
Jeśli masz jakieś pytania do dzisiejszej lekcji - zachęcam do zadania ich
w komentarzu. Pozdrawiam i zapraszam!
Aby z F zrobić f - wystarczy oderwać tylko środkowy palec z progu 2 struny G.
Jest jeszcze inny trudniejszy sposób trzymania F, który różni się od powyższego małym szczegółem - otóż palec serdeczny przyciska strunę A oraz D na progu 3 naraz. To jest dość trudne do wykonania i w miarę możliwe tam gdzie gryf jest cienki i struny nie są zbyt oddalone od siebie. Oczywiście prezentuję to tylko jako ciekawostkę i jeśli nie opanowałeś perfekcyjnie tego o czym pisałem wcześniej to nie próbuj tego sposobu. Poniżej zdjęcie:
Oczywiście nie polecam Ci się uczyć tego "nowego" sposobu chwytania akordów jeśli nie masz przynajmniej bardzo dobrze opanowanego podstawowego chwytania akordów gitarowych.
Bardzo dobrym i kształcącym ćwiczeniem jest ćwiczenie zaprezentowane na kanale Justin Sandecore:
"Hendrix Style Rhythm Guitar #1of2":
http://www.youtube.com/watch?v=17RQ2mr4770&feature=BFa&list=PL45AC4B679B3E9ABB
"Hendrix Style Rhythm Guitar #2of2":
http://www.youtube.com/watch?v=bXlcijzigmI&feature=BFa&list=PL45AC4B679B3E9ABB
W szczególności na drugim filmiku jest pokazane dobrze to o czym Ci dziś pisałem. Polecam Ci obejrzeć obydwa filmiki i nauczyć się tego co jest tam zaprezentowane. Gwarantuje Ci, że jeśli się tego nauczysz Twoje umiejętności sporo wzrosną gdyż ćwiczenie jest niełatwe.
#Podsumowanie
Jeśli już umiesz złapać akord barowy w sposób podstawowy - naucz się tego sposobu, rozwinie i ulepszy on Twoją grę. Jest to dość trudne, ale nauczenie się tego opłaci się. Ćwiczenia o których pisałem są idealne do poćwiczenia akordów barowych i przy okazji świetnie brzmią :).
W następnej lekcji opowiem Ci o pentatonice - co da Ci możliwość improwizowania solówek! Znając pentatonikę - bez przygotowania będziesz mógł grać, improwizować solówki do podkładu i będzie to zawsze brzmieć ładnie i zawsze będzie do podkładu pasować :).
Jeśli masz jakieś pytania do dzisiejszej lekcji - zachęcam do zadania ich
w komentarzu. Pozdrawiam i zapraszam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz