poniedziałek, 1 października 2012

Kurs gitarowy #4 - bicie gitarowe, podstawowe akordy i strojenie

Witaj w kolejnej lekcji! Z przyjemnością piszę, że dziś wreszcie nauczysz się zagrać coś konkretnego na gitarze. Pozwoli Ci na to poznanie kilku podstawowych akordów oraz bicia gitarowego. Ponadto nauczę Cię jak nastroić gitarę oraz przedstawię kilka kolejnych ćwiczeń.

Przepraszam także za opóźnione opublikowanie tego posta ale mam problemy z dostępem do internetu :).

#Podstawowe akordy
Akordy, które za chwilkę poznasz są absolutnie podstawowe i jedne
z najłatwiejszych do zagrania. Ale zanim to - poznaj trochę teorii.
Podstawowe akordy składają się z trzech dźwięków - mimo, że grasz kilka strun to dźwięki powtarzają się tak, że w sumie wychodzi trzy.
Akordy dzielą się na durowe - wesołe oraz molowe - smutne. Każdy akord ma swoją nazwę. Każdy akord jest właśnie w dwóch wersjach - smutnej
i wesołej. Smutne oznaczamy małymi literami alfabetu a wesołe dużymi np.: "A" oraz "a". Pierwszy czytamy jako "A-dur", zaś drugi jaki "a-moll". Dziś poznasz także, "e",  "E", "C", "d", "D", "G".
Jak sama nazwa wskazuje akordy durowe (wesołe) brzmią bardziej radośnie, zaś molowe (smutne) brzmią melancholicznie, mrocznie i smuto. Tak więc nie stworzysz wesoło brzmiącej piosenki samymi akordami molowymi i smutno brzmiącej - durowymi. W praktyce większość piosenek składa się i z molowych i z durowych.

Akordy mają to do siebie, że należy trzymać je zawsze tak samo - to znaczy, że powiedzmy każdy początkujący gitarzysta na świecie powinien złapać na gryfie a-moll tymi samymi palcami na tych samych strunach. Oczywiście istnieje możliwość złapania np. takiego a-moll na wiele różnych sposobów ale w wersji podstawowej i najczęściej używanej, łapiemy tak jak pokażę poniżej.
Akordy przedstawię Ci na tabulaturze będziesz widział które struny na których progach docisnąć, a pod spodem opiszę Ci którymi palcami chwycić którą strunę. To bardzo ważne abyś zawsze chwytał tak samo.

a (a-moll):
E|----------0-----------------
H|----------1----------------
G|----------2----------------
D|----------2----------------
A|----------0----------------
E|----------------------------

Jak widzisz powyżej wszystkie struny należy zagrać naraz - tzn biciem gitarowym - uderzyć palcami lub kostką raz przez wszystkie struny. Nie gramy tylko struny basowej E - oczywiście możesz na początku ćwiczyć grając wszystkie dla ułatwienia, ale musisz być zawsze świadom i pamiętać, że nie należy jej grać żeby akord brzmiał ładnie ;).
Strunę najcieńszą grasz otwartą - nie naciskasz jej żadnym palcem. Strunę H naciskasz palcem wskazującym na pierwszym progu. Strunę G naciskasz palcem serdecznym na drugim progu, D palcem środkowym na drugim progu
i strunę A grasz otwartą.

Brawo! Pierwszy akord opanowany.

A (A-dur):
E|----------0-----------------
H|--------- 2----------------
G|----------2----------------
D|----------2----------------
A|----------0----------------
E|----------------------------

Akord ten jest DOKŁADNIE taki sam jak poprzedni z tą różnicą, że strunę H łapiemy NIE wskazującym na pierwszym progu ale małym palcem na drugim.

Jeśli chwycisz a-moll i chcesz zmienić na A-dur to palec serdeczny i środkowy cały czas dociskają struny, a zdejmujesz tylko wskazujący i naciskasz małym na 2gi próg struny H.

Ogólnie to od początku ucz się tak, że jeśli zmieniasz akord z jednego na drugi to nie odrywaj palców które się nie zmieniają. Zmieniaj tylko co konieczne -
im mniej ruchu tym lepiej ;).

e (e-moll):
E|----------0-----------------
H|----------0----------------
G|----------0----------------
D|----------2----------------
A|----------2----------------
E|----------0-----------------

Jak widzisz jest to akord banalnie prosty. Palec serdeczny naciska strunę D na 2 progu a środkowy strunę A na 2.

E (E-dur):
E|----------0-----------------
H|----------0----------------
G|----------1----------------
D|----------2----------------
A|----------2----------------
E|----------0-----------------

Aby z e zrobić E - wystarczy dołożyć wskazujący palec na pierwszy próg struny G. Łatwo zauważyć że E-dur wygląda tak jak a-moll tylko wszystkie palce są o jedną strunę wyżej.

d (d-moll):
E|----------1-----------------
H|----------3----------------
G|----------2----------------
D|----------0----------------
A|---------------------------
E|----------------------------

 Palcem wskazującym trzymasz strunę E (wiolinowe) na progu 1. Strunę H na 3 progu trzymasz palcem serdecznym, a strunę G trzymasz palcem środkowym na progu 2. Strunę D grasz otwartą. Aby akord brzmiał poprawnie i ładnie powinien być zagrany bez strun A oraz E. Ale jak wspomniałem na potrzeby ćwiczeń na sam początek możesz używać bicia gitarowego używając wszystkich strun.

D (D-dur):
E|----------2-----------------
H|----------3----------------
G|----------2----------------
D|----------0----------------
A|---------------------------
E|----------------------------

 Strunę E na 2 progu trzymasz palcem środkowym. Strunę H na 3 dociskasz serdecznym a strunę G na 2 palcem wskazującym. Jak poprzednio struna D jest otwarta.

G (G-dur):
E|----------3-----------------
H|----------0----------------
G|----------0----------------
D|----------0----------------
A|----------2----------------
E|----------3----------------

 Małym palcem naciskasz strunę E (cienką, wiolinową) na progu 3, palcem wskazującym strunę A na 2 progu oraz środkowym strunę E (grubą, basową) na progu 3. Reszta strun jest otwarta.

C (C-dur):
E|----------0-----------------
H|----------1----------------
G|----------0----------------
D|----------2----------------
A|----------3----------------
E|----------------------------

Ostatnim  akordem, którego Cię nauczę jest C-dur. E wiolinowe grasz otwarte. H na 1 progu naciskasz palcem wskazującym, G jest otwarta, D na 2 progu dociskasz środkowym i strunę A na 3 progu serdecznym. E basowego nie powinieneś grać.

Aby dobrze chwytać akordy ćwicz tak: złap jakiś akord a potem zagraj wszystkie jego struny od góry do dołu po dwa razy kostką. Po złapaniu akordu wszystkie złapane nuty powinny brzmieć czysto i bez brzęczenia, a to ćwiczenie pozwoli Ci łapać akordy precyzyjnie. Pamiętaj żeby zmieniać akordy zmieniając tylko te palce które trzeba, te które po zmianie akordu będą na tym samym miejscu - niech w ogóle się nie ruszają. Przypominam też aby palce naciskające struny były jak najbliżej następnego progu - potrzeba mniej siły dociskającej strunę aby nie brzęczała ;). Pisałem o tym w poprzedniej lekcji.

#Bicie gitarowe
Na kanale JustinSandercoe lekcja bicia gitarowego jest przedstawiona tak dobrze, że sam nie zrobiłbym tego lepiej. Oto 2/4 filmy kolejnych lekcji przedstawiających jak grać bicie gitarowe:

http://www.youtube.com/watch?v=2CgX3uOqhtA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=eOXJRQPLUNE&feature=relmfu

Gorąco polecam!
Wreszcie coś zagramy! Poniżej przedstawiam Ci film jak zagrać Knocking On Heavens Door :

http://www.youtube.com/watch?v=5_swaxOidGU

UWAGA! Filmik jest trochę trudny jeśli zaczynasz dlatego opiszę Ci go trochę. Niech zainteresuje Cię fragment od 18 sekundy do 32 sekundy. Akordy które będą grane od początku do końca to:
G, D, a, G, D, C. Aby zagrać to prosto grasz dwa razy akord G, dwa D, cztery razy a. Potem Znowu 2xG, 2xD i 4xC i tak w kółko. Postaraj się włączyć sobie tę piosenkę w wykonaniu Boba Dylana i spróbuj grać razem z nim. Jeśli nie dajesz rady to patrz na powyższy filmik i zmieniaj akordy tak jak pan tam na filmie. On gra to troszkę trudniej ale ty na początek zagraj tak - jak to co opisałem.

Kolejną piosenką może być The Past Recedes Johna Frusciante:

http://www.youtube.com/watch?v=iwwD2AgSFa4

Akordy do zwrotki: G x2, D x2, a x2, e x4 - podobnie, z tym że akord "e" grasz dwa razy szybciej niż pozostałe :).

Piosenki staraj się grać albo z metronomem albo z włączoną piosenką równolegle po to abyś uczył grać się równo i nabrać wyczucia. Metronom to takie coś co wydaje dźwięk w jednakowych odstępach czasu abyś grał równo. Znajdziesz taki bez problemu gdzieś na internecie.

Kolejna piosenka to Teksański zespołu Hey:

http://www.youtube.com/watch?v=BfMGVpW_T0c

Kolejne akordy to: D x2, G x2, A x4, pauza :). Z tym że ostatni akord (A) grasz  x4 razy ale za to dwa razy szybciej niż poprzednie. Czyli w tym samym czasie co zagrałbyś poprzednie razy dwa - ten akord zagraj 4 razy.

Na dziś wystarczy. Ale gdyby nie wystarczyło to polecam stronę:

http://teksty.wywrota.pl/ 

Znajdziesz tam wiele piosenek polskich i zagranicznych z rozpisanymi akordami. Nie znasz jeszcze wszystkich akordów co stanowi utrudnienie ale wiele piosenek jest tam rozpisanych z użyciem podstawowych. Polecam :)

#Strojenie gitary
Strojenie jest bardzo proste jeśli zrozumiesz o co chodzi. Możesz stroić za pomocą programu InTune - mając jedynie mikrofon podpięty do komputera. Możesz stroić za pomocą stroika - urządzenia które możesz kupić w sklepach muzycznych. Podejrzewam, że jak dobrze poszukasz to na internecie znajdziesz stronę która umożliwia strojenie za pomocą komputera
z mikrofonem. Możesz stroić też za pomocą słuchu i jeśli chcesz być dobrym gitarzystą to polecam się tego nauczyć. Jak już mówiłem jest to proste, kwestia zrozumienia.

Jeśli chcesz nastroić gitarę ze słuchu musisz mieć jakiś dźwięk wzorcowy. Najlepiej E. Na przykład kupujesz urządzenie, które nazywa się kamerton. Jest to kawałek metalu, który jeśli w coś uderzysz to zawsze wyda z siebie ten sam dźwięk np. E. Możesz też wygenerować sobie taki dźwięk z jakiegoś programu komputerowego lub po prostu nastroić od innej nastrojonej gitary.

W strojeniu chodzi wyłącznie o porównywaniu ze sobą dwóch dźwięków. To znaczy, że grasz dwa dźwięki, słuchasz i zastanawiasz się czy to są te same dźwięki czy nie.

Załóżmy że masz nastrojoną gitarę. Po czym poznać, że jest nastrojona poprawnie? Jeśli naciśniesz strunę H na 5 progu to jest ten sam dźwięk co E wiolinowe otwarte. Jeśli naciśniesz strunę G na 4 progu to ten sam dźwięk co H otwarte. D na 5 progu to struna G otwarta. A na 5 progu to D otwarta
i struna E na 5 to struna A otwarta.
  
Po czym poznać, że dwa dźwięki brzmią tak samo? Otóż jeśli zagrasz np E otwarte (wiolinowe) i H na 5 progu jednocześnie i są one dobrze nastrojone to usłyszysz jeden dźwięk. Jeśli miałbym go narysować to usłyszałbyś coś takiego:


Jeśli dźwięki by się troszeczke różniłyby to usłyszałbyś "falowanie", dwa dźwięki różne, zagrane jednocześnie sprawiają że słyszysz dźwięk raz narastający, cichnący, narastający, cichnący i tak cały czas. Poprostu słyszysz falowanie które narysowałbym tak:


Im bardziej dźwięki różnią się tym falowanie słychać szybciej.

W związku z czym - najpierw stroisz strunę E. Potem Przyciskasz H na 5 progu i grasz je jednocześnie - jeśli słyszysz drganie to kręcisz (luzując lub napinając strunę) stroikiem tak aby po ponownym zagraniu tych strun dźwięk był "falujący wolniej" aż "fala" w ogóle zniknie i pozostanie "pozioma kreska" :) czyli jednolity dźwięk. Jeśli zniknie to znaczy, że struny są nastrojone względem siebie tak jak tego chcesz. Potem to samo robisz z G na 4 progu
i otwartą struną H. Potem D na 5 i otwartą G, potem A na 5 i otwartą D i na końcu E (basowe) na 5 i otwartą A.

Być może temat strojenia gitary opisałem Ci trochę nietypowo
i niekonwencjonalnie, ale sam długo uczyłem się stroić gitarę. Zastanawiałem się "kiedy jest nastrojona?" bo nie potrafiłem zrozumieć zwykłego tłumaczenia
i kursu strojenia gitary. A okazuje się, że chodzi jedynie o "drgania", "fale" które słyszysz po zagraniu dwóch dźwięków które mówią Ci - kiedy są takie same
a kiedy się różnią.

Oczywiście jeśli masz jakieś pytania to proszę napisz je w komentarzu - na pewno odpowiem :)

#Ćwiczenie
Przedstawię Ci kolejne ćwiczenie dla Twoich palców. Oto taby:

E|--------------------------------------------1--3---
H|--------------------------------------1--3---------
G|----------------------------1--3-------------------
D|--------------------1--3---------------------------
A|-----------1--3-------------------------------------
E|-----1--3-------------------------------------------

E|--------3--1----------------------------------------
H|--------------3--1----------------------------------
G|--------------------3--1----------------------------
D|---------------------------3--1---------------------
A|----------------------------------3--1--------------
E|-----------------------------------------3--1--------

do tego używasz jedynie palca wskazującego oraz serdecznego. Wskazujący naciska zawsze na progu 1 a serdeczny na 3. Po zakończeniu przesuwasz się oczywiście o dwa progi do przodu i powtarzasz wzór aż dojdziesz do progu 12. 

Kolejne ćwiczenie:

E|--------------------------------------------2--4---
H|--------------------------------------2--4---------
G|----------------------------2--4-------------------
D|--------------------2--4---------------------------
A|-----------2--4-------------------------------------
E|-----2--4-------------------------------------------

E|--------4--2----------------------------------------
H|--------------4--2----------------------------------
G|--------------------4--2----------------------------
D|---------------------------4--2---------------------
A|----------------------------------4--2--------------
E|-----------------------------------------4--2--------

to ćwiczenie wygląda tak samo jak poprzednie z tym że używasz jedynie palca środkowego i małego. Środkowy naciska próg 2, a mały próg 4. Potem przesuwasz się o dwa progi do przodu i powtarzasz. 

Ostatnie na dziś ćwiczenie:

E|--------------------------------------------5--7---
H|--------------------------------------5--7---------
G|----------------------------5--7-------------------
D|--------------------5--7---------------------------
A|-----------5--7-------------------------------------
E|-----5--7-------------------------------------------

E|--------7--5----------------------------------------
H|--------------7--5----------------------------------
G|--------------------7--5----------------------------
D|---------------------------7--5---------------------
A|----------------------------------7--5--------------
E|-----------------------------------------7--5--------

to ćwiczenie wykonujesz dwoma sąsiednimi palcami tzn. najpierw wskazującym i środkowym, potem środkowym i serdecznym oraz serdecznym
i małym. Chodzi o to abyś dwoma sąsiednimi palcami nauczył się dobrze operować gdy przerwa pomiędzy progami wynosi 2. Abyś rozciągnął swoje palce jeszcze bardziej. Jeśli już opanujesz to ćwiczenie to możesz się z nim przesunąć na początek gryfu używając progów 1 i 3 - odległość między progiem 1 i 3 jest większa niż 5 i 7 dlatego twoje palce będą się rozciągać jeszcze bardziej.
Powodzenia!

#Podsumowanie
Dużo się dziś nauczyłeś. Poznałeś podstawowe akordy, nauczyłeś się bicia gitarowego i kilku piosenek. Zrozumiałeś o co chodzi w strojeniu gitary
i poznałeś kolejne ćwiczenia gitarowe.

Obiecuję, że kolejna lekcja będzie krótsza, będzie za to równie ważna. Poznasz więcej rodzajów wydobywania dźwięków takich jak: hammer-on, pull-off, slide itp.

Zapraszam do komentowania oraz do kolejnych lekcji :) !
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz