Witaj w kolejnej lekcji! Będzie ona duuuużo ciekawsza niż poprzednie gdyż wreszcie zaczniesz grać. Najpierw zapoznam Cię z tabulaturą gitarową, która pozwoli mi pokazać Tobie co masz grać na gitarze (można to nazwać językiem którym będziemy się porozumiewać szybko i skutecznie mówiąc sobie co masz zagrać). Kiedy opanujesz czytanie tabulatury (co jest banalne) pokażę Ci podstawowe ćwiczenia.
Zanim zacznę zachęcam Cię do przypomnienia sobie (tylko jeśli nie pamiętasz lub nie jesteś pewien) rzeczy, które opisałem Ci w poprzedniej lekcji.
#Tabulatura
Jest to specjalny sposób zapisu nut używany od XV do XVII wieku przez muzyków. Obecnie jest to alternatywny sposób notacji dla wielu instrumentów. Jest łatwiejsza w czytaniu niż tradycyjny zapis nutowy jaki znamy z lekcji muzyki. Jako, że dźwięki z gitary można wydobywać na wiele sposobów, istnieją oznaczenia na tabulaturze mówiące jak coś zagrać. Większość oznaczeń poznamy z czasem (są banalne do nauczenia
i zapamiętania).
i zapamiętania).
Oto przykład tabulatury:
E|--7-------||
H|------0---||
G|----------||
D|----------||
A|----------||
E|----------||
Litery po lewej stronie to nazwy strun standardowo nastrojonej gitary. Struny na tabulaturze są narysowane do góry nogami to oznacza, że najwyższa pozioma kreska na tabulaturze to twoja struna najbardziej na dole (najcieńsza), zaś najniższa kreska na tabulaturze to twoja najgrubsza struna.
Bardzo ważne jest to abyś zapamiętał sobie jak nazywają się twoje struny. To jedna z tych rzeczy z podstaw, które musisz zapamiętać gdyż przyda Ci się to na 100% :).
Czyli jeśli teraz trzymasz swoją gitarę to jej struny od góry (od najgrubszych) nazywają się E, A, D, G, H (zwane czasem B), E. Swoją drogą to stwierdzenie struny 'nazywają się' jest niepoprawne, chodzi poprostu o to, że jeśli masz nastrojoną standardowo gitarę i wydasz dźwięk z np. najgrubszej struny to dźwięk ten nazywa się E, podobnie dla kolejnych strun.
Wracając do tabulatury. Czytamy ją od lewej do prawej - jak książkę. Cyfry to numery progów poszczególnych strun. Cyfra zero oznacza, że strunę gramy nie naciskając żadnego progu. Mówimy wtedy, że gramy "pustą" lub "otwartą" strunę. Powyższy przykład mówi Ci, że masz zagrać najpierw najcieńszą strunę naciskając palcem na próg 7 a potem zagrać strunę drugą od dołu nie naciskając na żaden próg.
Gdyby fragment tabulatury wyglądał tak:
----------5------------
----------5------------
-----------------------
-----------------------
-----------------------
-----------------0-----
to najpierw masz zagrać strunę E oraz H na progu 5 jednocześnie naciskając jednym palcem lub dwoma, na obydwie. Potem masz zagrać strunę E (tę najgrubszą) otwartą. Jeśli na tabulaturze pojawia się znaczek 'x':
-------x----------
-------x----------
-------x----------
-------x----------
-------x----------
-------x----------
to masz zagrać struny tłumione. Aby stłumić strunę dotykasz ją lekko
w dowolnym miejscu i grasz. Struna nie drga ale wydaje z siebie taki dźwięk przypominający pyknięcie - "pyk" :). W powyższym przypadku kładziesz palec lub wszystkie palce na strunach (nie dociskając do progów) i palcami lub kostką uderzasz przez wszystkie struny.
w dowolnym miejscu i grasz. Struna nie drga ale wydaje z siebie taki dźwięk przypominający pyknięcie - "pyk" :). W powyższym przypadku kładziesz palec lub wszystkie palce na strunach (nie dociskając do progów) i palcami lub kostką uderzasz przez wszystkie struny.
#Podstawowe ćwiczenia
Pierwsze ćwiczenie polega na tym aby przejść przez wszystkie progi każdej struny. Ćwiczymy tym precyzję, szybkość i przyzwyczajamy palce do gryfu
i progów a także rozciągamy je.
i progów a także rozciągamy je.
Wygląda to tak, że palcem wskazującym naciskasz na pierwszy próg najcieńszej struny (E) i wydobywasz dźwięk, palec cały czas jest na tym miejscu a Ty kolejny palec (środkowy) kładziesz na progu drugim tej samej struny i wydobywasz dźwięk. Obydwa palce są tam gdzie je położyłeś
i kładziesz kolejny palec na trzecim progu robiąc to samo i potem czwarty palec na czwartym progu. Kiedy skończysz pierwsze cztery progi, cofasz się, czyli podnosisz mały palec nad strunę (poprzednie palce są cały czas gdzie je położyłeś) i grasz 3 próg, podnosisz serdeczny i grasz 2 próg, podnosisz środkowy i grasz pierwszy próg.
i kładziesz kolejny palec na trzecim progu robiąc to samo i potem czwarty palec na czwartym progu. Kiedy skończysz pierwsze cztery progi, cofasz się, czyli podnosisz mały palec nad strunę (poprzednie palce są cały czas gdzie je położyłeś) i grasz 3 próg, podnosisz serdeczny i grasz 2 próg, podnosisz środkowy i grasz pierwszy próg.
Uf...
Teraz przesuwasz się o jeden próg wyżej i robisz to samo. Zaczynasz od wskazującego na 2 progu. Kiedy cofniesz się, idziesz jeszcze próg wyżej zaczynając od 3 progu. Powtarzasz to wszystko aż twój mały palec znajdzie się na 12 progu. Potem przechodzisz na kolejną strunę (H) i robisz ćwiczenie od nowa.
Na tabulaturze wygląda to tak:
E|-1-2-3-4-3-2-1----2-3-4-5-4-3-2----3-4-5-6-5-4-3---
H|----------------------------------------------------------
G|----------------------------------------------------------
D|----------------------------------------------------------
A|----------------------------------------------------------
E|----------------------------------------------------------
ostatni moment na tej strunie:
E|----9-10-11-12-11-10-9--------------------------------
H|----------------------------------------------------------
G|----------------------------------------------------------
D|----------------------------------------------------------
A|----------------------------------------------------------
E|----------------------------------------------------------
potem to samo na strunie wyżej:
E|----------------------------------------------------------
H|-1-2-3-4-3-2-1----2-3-4-5-4-3-2----3-4-5-6-5-4-3---
G|----------------------------------------------------------
D|----------------------------------------------------------
A|----------------------------------------------------------
E|----------------------------------------------------------
ostatni moment na tej strunie:
E|----------------------------------------------------------
H|----9-10-11-12-11-10-9--------------------------------
G|----------------------------------------------------------
D|----------------------------------------------------------
A|----------------------------------------------------------
E|----------------------------------------------------------
i tak z każdą struną. Ćwiczenie to warto powtarzać jak najczęściej się da. Na początku powoli, dokładnie tak aby KAŻDY dźwięk brzmiał czysto (bez brzęczenia które pojawia się jeśli nie dociśniesz struny wystarczająco mocno). Jeśli już przyzwyczaisz się do ruchu i dźwięki będą brzmiały czysto - przyspiesz. Ćwicz i przyspieszaj, ćwicz i przyspieszaj :)
Ważną poradą jest to że jeśli naciskasz strunę na jakimś progu robisz to jak najbliżej progu następnego. Jeśli chcę docisnąć strunę na progu pierwszym to naciskam strunę zaraz przed pierwszą metalową poprzeczką za którą mamy próg drugi. Przyciskaj struny tak kiedy tylko się da - czyli podczas nauki zawsze :).
Sprawia to, że nie musisz dociskać struny bardzo mocno a dźwięk brzmi czysto, im dalej od progu kolejnego dociskasz strunę tym więcej siły musisz
w to włożyć.
w to włożyć.
Kolejne ćwiczenie jest podobne. Robisz to samo na początku ale od góry. Czyli na strunie grubej (basowej E) naciskasz wskazujący na pierwszym progu, potem kolejny palec na drugim progu, kolejny na trzecim i w końcu mały palec na czwartym. Potem cofasz się, czyli 3, 2, 1. Teraz przechodzisz na niższą strunę (A) i robisz dokładnie to samo i tak aż do najcieńszej struny (wiolinowe E). Kiedy to zrobisz zacznij wszystko od początku ale zaczynając od progu 2 struny basowej E. I tak aż dotrzesz do 12 progu wiolinowego E. Na tabulaturze wygląda to tak:
E|----------------------------------------------------------
H|----------------------------------------------------------
G|----------------------------------------------------------
D|-----------------------------------1-2-3-4-3-2-1---------
A|------------------1-2-3-4-3-2-1--------------------------
E|--1-2-3-4-3-2-1------------------------------------------
E|------------------------------------1-2-3-4-3-2-1--------
H|-------------------1-2-3-4-3-2-1------------------------
G|--1-2-3-4-3-2-1-----------------------------------------
D|----------------------------------------------------------
A|----------------------------------------------------------
E|----------------------------------------------------------
potem:
E|----------------------------------------------------------
H|----------------------------------------------------------
G|----------------------------------------------------------
D|------------------------------------2-3-4-5-4-3-2--------
A|------------------2-3-4-5-4-3-2--------------------------
E|--2-3-4-5-4-3-2------------------------------------------
E|--------------------------------------2-3-4-5-4-3-2------
H|--------------------2-3-4-5-4-3-2------------------------
G|--2-3-4-5-4-3-2-----------------------------------------
D|----------------------------------------------------------
A|----------------------------------------------------------
E|----------------------------------------------------------
i na końcu:
E|-----------------------------------------------------------------------
H|----------------------------------------------------------------------
G|----------------------------------------------------------------------
D|------------------------------------------------9-10-11-12-11-10-9-
A|-------------------------9-10-11-12-11-10-9------------------------
E|--9-10-11-12-11-10-9------------------------------------------------
E|------------------------------------------------9-10-11-12-11-10-9-
H|-------------------------9-10-11-12-11-10-9------------------------
G|--9-10-11-12-11-10-9-----------------------------------------------
D|-----------------------------------------------------------------------
A|-----------------------------------------------------------------------
E|-----------------------------------------------------------------------
Tak jak poprzednio, zacznij powoli, dokładnie i z czasem przyspieszaj.
Warto ćwiczyć na zmianę palcami i kostką. Pamiętaj, że kciuk gra trzy basowe struny a kolejne palce, trzy wiolinowe (cienkie). Wszystko to szczegółowo opisałem w poprzednim poście.
Jeśli chodzi o ćwiczenie kostką to znalazłem dla Ciebie świetny filmik
z youtube gdzie jest dobrze pokazane i wytłumaczone jak grać kostką pojedyncze struny:
z youtube gdzie jest dobrze pokazane i wytłumaczone jak grać kostką pojedyncze struny:
http://www.youtube.com/watch?v=Z1ETtvhPqdQ&feature=plcp
#Podsumowanie
Dwa powyższe ćwiczenia są ogromnie ważne, dlatego myślę, że do następnej lekcji to wystarczy. Oczywiście wiem, że chcesz zacząć uczyć się grać jakieś piosenki, czy melodie dlatego zapraszam do następnej lekcji gdzie pokażę Ci jak je zagrać.
Znając tabulaturę będziesz mógł zagrać dowolną piosenkę gdyż chyba każdy albo prawie każdy utwór można znaleźć w internecie zapisany tabulaturą. Kwestia tylko twoich umiejętności i stopnia trudności utworu :).
W kolejnej lekcji dowiesz się jak wykonywać bicie gitarowe, poznasz podstawowe akordy, kolejne ćwiczenia gitarowe oraz nauczę Cię jak nastroić gitarę.
Jak zwykle zachęcam do komentowania i zapraszam do kolejnej lekcji!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz